30 مارس 2012

تذكرتي رايح جاي ...


سمعت تلك الأغنية بالصدفة في سيارة إحدى صديقاتي،  ورغم أنني لست من معجبي(حمزة نمرة) إلا أن تلك الأغنية قبعت في خاطري منذ أن سمعتها لأول مرة. عبرت الأغنية بدقة عن شعوري تجاه (مصر) حتى وقت كتابة هذه السطور ...


طعم البعاد صبّار .. والغربة ليل بهتان
ياقلبى يا موجوع .. إياك تكون قلقان
لو طالت المسافات  .. أنا والأمل اخوات
وتالتنا كان الليل  .. ده أنا ليّ فيها النيل
وليها فيّ الروح  .. ماخترتش إنى أروح
مأنا جوعى كان كفران .. ملعون أبوك يا طموح
آخرَك تشوف لى كفيل

لكنى مش قلقان ..
تذكرتى رايح
جاي

طعم البعاد صبار .. والغربه ليل بهتان
ياقلبى يا موجوع  ..إياك تكون قلقان
أنا مش فى بلدى عويل .. لكنى مش بتشاف
زهره سنينى عجاف .. مع إنى ليّ عزيز
أفتونى فى رؤياي .. لمّوا الأمانى إزاى ؟!
حطّوها على الباسبور .. أحلامى صبحت بور
ممنوع عليها الضيّ

لكنى مش قلقان ..
تذكرتى رايح
جاي

البعد عنك خوف  .. وأنا ع الرجوع ملهوف
لكن هعود إزاى  .. ومكانى كله ضيوف
ياقلبى يا موجوع .. يا آهه حاضنة دموع
حب البلد بيعيش  .. لما يموت الجوع
ياحضن بيساعنى .. واحتجت له وباعنى
ساعه ما مدّ إيديه  .. شاور وودعنى

لكنى مش قلقان ..
تذكرتى رايح جاي

كلمات الأغنية: محمد السيد

هناك تعليق واحد:

  1. لو منير غناها كانت هتبقى تحفة
    الكلمات ممتازة والمزيكا كمان بس حمزة ملوش طعم ، ماسخ ، ده غير انه سيس حتى في طريقة غناه

    ردحذف