09 مايو 2011

ماذا ينتظرنا تحت الرماد ؟

كان يجلس وحيداً ، شارداً مع أفكاره ، لا يعبأ بضجيج زملائه الناجم عن توترهم وربما استهتارهم .. عجبت لهدوئه الغير معتاد .. شغلني أمره لثوانٍ معدودة ثم انهمكت في شئوني الأخرى .. بعد مرور  عدّة دقائق زاغت نظراته ، واعتراه القلق .. نظر في اتجاهي فجأة فوجدني أنظر إليه .. ارتبك قليلا .. ذهبت إليه ووقفت بجانبه .. سألته إن كان هناك خطب ما فنفى .. قررت أن أراقبه عن كثب فوقفت بجواره .. طالت وقفتي بجانبه أكثر من نصف ساعة ، كان ينظر لى من آن لآخر نظرات فارغة من أي معنى .. لم أهتم ..
بعد مرور بعض الوقت انشغلت عنه بآخر كان يجلس أمامه .. عندما فرغت من الأخير نظرت إليه لأجده محملقا في شيئ ما لا يقع في مجال نظري .. اقتربت منه على غفلة منه لأجده يعبث بملابسه في ارتباك .. انحنيت لأهمس في أذنه قائلة : "أخرج ما معك من أوراق" ..
وسط فيضان من المشاعر المختلطة ما بين توتره و ارتباكه و حرجه .. و ترقب و دهشة زملائه .. و دقات قلبي المتسارعة .. أخرج من بين طيات ملابسه "المانيفستو" ..
تلاقت عينانا للحظة خاطفة فوجدت عينيه تفيضان بالذعر و الرجاء .. حينها جاء رئيس اللجنة لإنهاء الموقف و اتخاذ الإجراءات اللازمة ..
بعد انتهاء الإمتحان جاء لي صديقه معاتباً .. اتهمني بأنني "أضعت مستقبله" .. ردد جُملاً على غرار .. " طب وإيه يعني ما كل الولاد بتغش ! " .. " يعني إنتِ عمرك ما غشيتِ ؟! " .. " يعني إيه المشكلة لمّا يغش أصلا ؟!!! " .. "أخوكي نفسه تلاقيه بيغش" ..............
صدمني صديقه ! حقاً صدمني ! كيف واتته الجرأة أن يأتي مدافعاً عن الخطأ ؟ .. كيف جرأ على قلب الأمر لجعلي أنا المخطئة المتوحشة التي أضاعت مستقبل صديقه ! ... ماذا لو كان ما يقوله صحيح و أن الغش أصبح شيئاً عادياً !! .. يحدث هذا في التوقيت الذي نتحدث فيه جميعا عن الثورة ، وعن صانعيها من الشباب لأجد أمامي شاباً يعتبر الغش عادياً ! بل أنا المدانة المغفلة التي تعيش في غيبوبة و قد فاتها أن الغش أصبح مباحاً !!!
ألتلك الدرجة استشرى الفساد ؟! ماذا ننتظر من شاب في العشرين من عمره يقف مدافعا عن الباطل دون أدنى ذرة من الحياء ! ماذا ننتظر من شخص مثله إذا تقلد أي منصب مهما كان ضئيلاً ؟!!
أهو وحده المخطئ ؟ أم لأنه لم يجد من يقوّمه في صغره ؟ ، أم هو خطأ أساتذته الذين شاهدوه يفعلها من قبل ولم يتخذوا الإجراءات اللازمة لردعه ؟! ..... ربما يكون الموقف في ظاهره بسيطاً .. ولكن الجمرات الأكثر اشتعالا هي تلك التي ترقد تحت الرماد ..

هناك 16 تعليقًا:

  1. تصدقي موضوع الغش ده بالذات أنا مش عارف أفهمه كويس

    افتكرت أيام أولى ثانوي، في مدرستي
    لما فوجئت بمدرس كل مادة يدخل يقول تلات أرباع إجابات الامتحان
    لدرجة إن زمايلي كانوا ييجوا ويسطروا الورقة ويسكتوا.. فالمراقب يقول لهم ما بتكتبوش ليه؟
    يكون الرد "مستنيين الفرج".. مع ضحكة جماعية

    لدرجة إن مدرس الفيزياء غلط في إجابة سؤال.. وبعدين خد باله.. فكانت النتيجة إن كل اللجنة كاتبة إجابة معينة، وشاطباها وكاتبة إجابة تانية

    الوحيد اللي رفض يغشش الطلبة كان مدرس الرياضيات
    وكان طبعا موقفه له مبرر قوي جدا : "إحنا ننجحهم في أولى ثانوي، وياخدوا دروس برة في تانية وتالتة"

    الأغرب بقى إن الغش ده الحاجة الوحيدة اللي اتفق عليها كل الناس
    يعني سواء متدين أو غير متدين.. ولد أو بنت.. كبير أو صغير..
    "بعد امتحانات كادر المعلمين ممكن نضيف : مدرس أو طالب!!"
    إلا من رحم ربي

    النهاردة كنت في امتحان صغير كده.. الدكتور بعد ما شد اللجنة كويس، راح مشغل ملف الباور بوينت اللي عليه الامتحان
    شوية وسابنا وخرج!
    في السؤال الـ13 "من العشرين سؤال" دخل مدرس تاني
    وفوجئ إننا لوحدنا.. فنده له وسأله سايبهم كده ليه؟
    رد ببساطة : "أصل الامتحان صعب قوي.. فكده كده محدش هيعرف يحله عشان يغشش التانيين"
    :)

    ردحذف
  2. حلو الخط الجديد ده بالمناسبة
    :)

    ردحذف
  3. دي مدرسة إيه التحفة دي !!
    :)))
    هو إن كان عالغش نفسه فالفعل في حد ذاته بقى منتشرررررر جدااااااا و الحمد لله أنا بقيت خبرة في أساليبه المختلفة سواء بتاعة الولاد أو البنات ... و همّا طبعا بيعزّوني جدا عشان فاقساهم علطول و مش بسكت
    :))

    بس إن توصل الجرأة بطالب في البكالوريوس ، وطول الباب ما شاء الله ، إنه يقف يغلطني أنا و يديني محاضرة بمنتهى البجاحة .. أهي دي بقى المهزلة الكبرى !

    ده اللي أصغر منه في تالتة و رابعة مبيعملوش كده ! وأهم "ولاد" برضه ..

    بالنسبة للخط .. شكرا .. بس إنت عارف إنه مش موجود في الخطوط هنا ؟
    أنا بكتب الموضوع عالـ وورد و بختار كل حاجة ، و بعدين بعمل paste بيطلع زيّ ما هو بالظبط :))

    ردحذف
  4. المدرسة مش عارف كان إيه تفكيرهم بالظبط في الموضوع ده

    مدرسة خاصة وأنا فيها من تانية ابتدائي لحد تالتة ثانوي
    ما بيحصلش ده أبداااااااا غير في أولى ثانوي
    (طبعا تانية وتالتة بنمتحن في مدرسة تانية.. بمراقبين ما يعرفوش حد)

    أنا بس مش مريحني غير إن المدرسين اللي باحترمهم ما شاركوش في الموضوع ده
    لكن اللي شاركوا.. احترامي "داخليا" ليهم من الأول مش قد كده

    ردحذف
  5. يمكن عشان مدرسة خاصة .. بيبقوا عايزين يرفعوا النتيجة بتاعتهم عشان سمعة المدرسة !
    أنا كنت طول عمري في مدارس حكومية .. أيااااام بقى ما كانت مدارس عدلة ، بس على أيامي برضه كان فيه واحدة زميلتي كانت بتحط موس في بقها
    :))))))))))))))

    وإنت حطيت إيدك على نقطة مهمة و صحيحة جدا .. الطالب - مهما كان - جواه منطقة نظيفة عارفة الصح م الغلط .. وهو يمكن بيفرح بالمدرس أو المعيد اللي بيسيبه يغش بس في قرارة نفسه مش بيحترمه و شايفه كيس جوافة :)))
    و هتلاقي فعلا عمرك ما حبيت و احترمت مدرس إلا لو كان أصلا محترم و عنده ضمير :)

    ردحذف
  6. باحترم المدرس اللى مش بيعاقب و يحول مجلس تأديب أو يحرم من الإمتحان علشان الطالب بيغش. كفاية انه يراقب و يمسك اللجنة بقيضة من حديد و اذا ظبط طالب يمنعه. لكن يضيع مستقبله؟ لأ ..

    ردحذف
  7. طيب و إذا مسك اللجنة بقبضة من فولاذ و اكتشف الأوراق دي في آخر 10 دقايق في الإمتحان ؟ يعني الطالب بالفعل نقل كل اللي هو عاوزه و زيادة شوية ، المفروض بقى يعمل إيييييه ؟؟؟

    بالنسبة لضياع المستقبل .. المدرس لمّا بيعمل كده هو في الأول و الآخر بيقوّمه عشان مستقبله ميضيعش ، يعني العكس هو المراد ، و نظرية الثواب و العقاب لابد منها في التربية و التعليم ... لو مكانتش الطريقة دي مفيدة و مهمة مكانش ربنا بعزته و جلاله إتخذها منهاجا في محاسبته للبشر ...

    اللي زي ده هو اللي ضيع مستقبله بإيديه ، و أنا هتكلم عن نفسي ، أنا عندي عادة أول ما أدخل اللجنة بنبّه الطلبة ، وهما عارفيني كويس ، يا جماعة اللي معاه حاجة بلاش أحسن .. و بمرّ خلال أول 5 دقايق عشان لو شفت حاجة مع حد أو حد كاتب على إيده بآخدها منه أو أخليه يمسح إيده ... لأني لو شفته متأخر شوية هيبقى فيها عقاب ..

    أنا لو طلت أرفده مش هتأخر ... عشان يبقى عبرة تحجم الموضوع شوية ..

    ردحذف
  8. عقاب عن عقاب يقرق. فى آخر 10 دقايق يبقى ممكن تتسحب منه الورقة و يتشدد عيه المراقبه بعد كده مثلا. معاكى فى انه قانون و حق و عدل و تطبيقه هو الصح. لكن رأيي ان الشفقة مطلوبة فى الحالات دى. المفروض برضه مستقبله مايضيعش.

    ردحذف
  9. إزاي يعني اللي إنت بتقوله ده !!!
    ده أنا كده مش بس معاقبتوش و سبته .. لأ ده أنا كمان ظلمت كل إنسان مجتهد و عنده ضمير و مغشش وكان قاعد معاه في نفس اللجنة .. ده غير إني مثلت قدوة سيئة للطلبة بتوعي .. و أخيرا -والأهم - حسابي عند ربنا عسير !

    إنت أصلك لسه بتتكلم من منظور الطالب ، لو بقيت في الموقع العكسي يمكن تغّير رأيك ..

    و بعدين مستقبل إيه المهبب ده اللي قايم على الغش !!!!!!!
    ده أحسن له يخليه قاعد في الكلية و ميتخرجش عشان المجتمع مش ناقص حرامية بصراحة !
    واللي فيه خصلة عمره ما هيبطلها طالما عمل الغلطة و متحاسبش عليها !

    ردحذف
  10. أنا كمان مش معاك يا محمد
    يمكن الناس بتقول كده لأن الغش ده مالوش أثر ملموس في ساعتها.. يعني اللي بيسرق مثلا، هيبان أثر السرقة دي في ساعتها، وبالتالي مش هنحس بالشفقة عليه وهو بيتعاقب، ولا بنقول إن مستقبله هيضيع
    لكن عشان الغش ما لوش نتيجة فورية غير كام درجة زيادة.. فبنحس بموضوع المستقبل اللي هيضيع ده
    لكن للحق يعني.. لما أكون أنا عارف إن الغلطة الفلانية عقابها كذا، وأعملها.. يبقى أنا اللي اتحمل نتيجتها بقى

    أنا ممكن أعتب على المراقب، وبابقى متضايق فعلا منه لما بيدخل اللجنة والتكشيرة سابقاه، وتحس إنه قرفان من شكلنا أساسا، وعمال يشخط وينطر عمال على بطال.. لحد ما يوتر الطلبة ويزهقهم من قبل ما يشوفوا ورقة الأسئلة
    لكن المراقب اللي بيتعامل طبيعي، وبيمنع الغش بس بالإجراء اللي يشوفه.. فده ما أقدرش ألومه

    -----
    وأنا في أولى ثانوي "في اللجان السايبة اللي قلت عليها دي".. كان أصحابي عارفين إني لا باغش ولا باغشش.. وكانوا محترمين ده
    فواحدة من المراقبات على اللجنة قربت مني وقالت لي: هاه.. الامتحان عامل إيه معاك؟
    -الحمد لله
    - طيب وريني كده
    بصيت لها، وهي فهمت.. قالت لي ما تخافش ده أنا باتطمن عامل إيه بس
    بلعتها.. وخليتها تبص في الورقة
    راحت رايحة تبلغ واحد قدام بإجابات سؤال الاختيارات
    وطبعا نسيت جزء منهم، فراحت جاية تبص تاني!!
    رحت قافل الورقة.. قلت لها بعد إذنك أنا مش باغشش حد

    اللي ضايقني في الموقف ده إني حسيت إني باتسرق فعلا وبصورة مباشرة
    مع إن أي غش بيكون فيه نفس الموضوع، حتى لو الطرفين موافقين، لأنهم بيسرقوا الطلبة التانية

    ردحذف
  11. الفكرة ان القانون هنا مش زى السرقة, اللى سرق مليون غير اللى سرق جنيه. لأ, فى كل الحالات غش يعنى مجلس تأديب و حرمان سنتين.
    معاكوا ان مبدأ الغش, أو السرقة, واحد. لكن العقوبة مش واحدة.
    و عقوبة الغش بصراحه كتير, أوى!

    ردحذف
  12. إسلام .. لا فضّ فوك :)

    محمد .. نفسي يبقوا أكتر من سنتين :)))

    ردحذف
  13. إيه ده؟.. ده الرد ظهر آهو
    :))

    ردحذف
  14. أيوة لسه واخدة بالي من شوية
    :))

    ردحذف
  15. عندك حق ف اللي عملتيه الغش ده سرقة لمجهود الناس التانية ختي ولو مفيش حد نقل منهم حاجة لكن المشكلة ف ان واحد يغش يجيب درجات وواحد تاني ميغشش وتلاقيه نازل وناجح ف مادى بالعافيه

    ردحذف
  16. @Ahmed Nafady
    شكرا للدعم والتأييد :)

    ردحذف